Överby jobbar mot Coronan

Vi i redaktionen på overby.se har besökt Överby Shoppingområde och undersökt vad man gör där för att aktivt stoppa spridningen av Coronaviruset. Överby verkar bestämt satt ner foten mot Covid-19. Vi noterar att man arbetar målmedvetet med flertalet åtgärder.

Vi på redaktionen på trollhattan.com och overby.se gjorde ett spontanbesök på shoppingområdet. Följande var vad vi noterade.

overby.se är en oberoende lokal portal som bevakar butiksnyheter, erbjudanden och händelser på Överby.

Det är i tider som dessa som människan övervinner svåra problem genom att hitta nya lösningar. De butiker vi besöker på Överby under vårt besök verkar sträva efter att arbeta proaktivt mot Coronan och många gånger på ett nytänkande och kreativ sätt. Det märks att den personal vi träffar är välinformerad och kunnig om vad som gäller, under rådande omständigheter. På plats upplever vi företagsamhet och kreativitet bland företagarna. Man tar på största allvar ett ödmjukt och solidariskt ansvar för besökande kunder och varandra.

Grundläggande praktiskt tips:

Med utgångspunkt från den här sidan - overby.se - finner ni ny information och samtidigt kontakten till alla butiker på hela Överby. På så sätt kan ni lätt kontakta dem och ställa de specifika frågor ni har, till just den butik ni är intresserade av.

Med det sagt skall vi poängtera att denna artikel inte är ämnad för unika erbjudanden från butikerna. De hittar ni under erbjudanden. Här är fokus satt på vilka åtgärder som vidtagits för att stoppa smittorisken av Coronaviruset när man besöker Överbys butiker.

Vi har tittat på åtgärder och nya innovativa lösningar som man hittills har implementerat på området. Ta del av våra tips och observationer som kan ge er stöd under gällande situation.

Det här är de åtgärdspunkter och nya lösningar som vi har noterat på plats:

Man möts av skyltar i lokalerna som upplyser besökarna om myndighetens råd och riktlinjer. Skyltar ger också anvisningar och olika påbud. Det här ger stöd och hjälp till ökad förståelse för alla parter, likväl personal som besökare.

Det märks att ansträngningar görs för att nå påtagliga resultat. Vi ser arbete i butikerna likväl som runt om på allmänna, gemensamma ytor där personal aktivt sanerar och desinficerar ytor som man kan komma i kontakt med. 

Vi noterar att städ och renhållningsarbetet har intensifierats. Lokalvårdarna spelar en viktig och central roll i det övergripande arbetet. Allmänna ytor desinficeras på löpande basis och att man ämnar hålla omgivningarna så sterila som möjligt är tydligt. Vi talar med Juan, lokalvårdare på Siba-huset som berättar att hans arbetstider nu har fördubblats och att lokalvårdarna jobbar i skift. Juan är en riktig glädjespridare med en härlig inställning till livet. Det var ett sant nöje att prata med honom. Bra jobbat Juan!


Restauranger:

Ordning och sanitärt arbete är vardag i en restaurang. Här är reglerna redan strikta från Hälsomyndigheten och höga krav ställs på verksamheten. Vad har man då ytterligare gjort från restaurangernas sida? Vi på redaktionen noterar att ett flertal insatser och lösningar har genomförts på de restauranger vi hinner besöka. Det handlar bland annat om följande förändringar:

”Corona-städning” - Restauranger städar flera gånger om dagen. Nu ingår även en betydligt högre grad av desinficering. Allmänna ytor, serveringsbord, montrar och kortterminaler med mera steriliseras med sprit och speciella medel flera gånger om dagen. Vi samtalar bland annat med personalen på Espresso House som berättar att de gör stora ”corona-städningen” fem gånger om dagen, förutom vanligt städ.

Säkerhetsservering - Självservering och bufféer har strypts åt. Nu serveras maten av personal, för att undvika att mat står framme exponerat. På redan nämnda Espresso House står till exempel inte ens vattenkannor framme som förut. Nu ber man personalen om ett glas vatten istället.

Avstånd - För att vi inte ska sitta för nära varandra glesas sittplatserna ut på olika sätt. Vanligt är att varannan stol tas bort eller att man på annat sätt arbetar med att det ska ge utrymme för rekommenderat säkerhetsavstånd.

Avståndsmarkörer - På golven ser vi allt fler markeringar som ska göra det lättare för gästerna att hålla rekommenderat avstånd.

Handsprit - För att gästerna lätt skall kunna desinficera sina händer brukar handsprit finnas på plats för detta. Samma gäller för personalen som ofta spritar händerna och gärna använder plasthandskar när så behövs också. Användandet av detta ser vi även inom daglig- och färskvaruhandeln där olika smittskydd används i stor utsträckning.

Take-away - Allt fler önskar i dagsläget kunna hämta sin mat eller fika med take-away. Detta tycks de serveringar vi besöker ha tagit fasta på.

Hemleverans - Vissa restauranger kan erbjuda hemleverans mot viss ersättning.



Butiker:

Kreativiteten och innovationsförmågan hos de butiker vi tittat på är påtaglig. De har på ett praktiskt och idérikt sätt ämnat skapa bättre förutsättningar för en tryggare fortsatt handel.

Städ/ Sanitet - Butiker uppger till oss att de nu jobbar mer frekvent med städ- och desinfektionsmedel på bland annat kortterminaler, handtag och andra utsatta kontaktytor. Personalen tvättar händer med jämna mellanrum eller extra vid givet behov naturligtvis.

Handsprit - Flera butiker har gratis handsprit på plats för besökarna. Vi besökte bland annat Specsavers på Étage-huset som hade satt upp ett eget bord direkt i entrén just för detta ändamål. 

Plasthandskar - I all dagligvaruhandel använder personalen handskar. Detta är något som nu även börjat används i endel butiker oavsett vilka varor man handlar med.

Visir - Vissa butiker använder ansiktsvisir för ökat skydd.

Skärmar - Det finns butiker där man har monterat upp skyddande plexiglasskärmar i kassorna.

Utlämning på parkeringen - Kontakta butiken du vill handla hos efter att du tittat på deras hemsida eller sociala media. Gör en beställning och bestäm en tid där de möter upp dig på parkeringen utanför och levererar varorna till dig. Förskottsbetalning på olika sätt tillämpas och även swishbetalning fungerar hos flera butiker.

Drive-Through - Endel företag som t.ex. Kjell & Company och Elgiganten har ordnat med ett regelrätt drive-through system över hela landet. De har då en bestämd plats med tillhörande utlämningsstation i nära anslutning. Vi testade Kjell & Companies drive-through och det fungerade utmärkt. Vi fick fin guidning genom hela processen fram till utlämnandet av trevliga Linnéa vid deras utlämningsstation på baksidan av Étagehuset.

Hemleverans - Vissa butiker kan även erbjuda hemleverans. Kontakta butik för mer info om detta.

Ensam i butiken - Ett ovanligt koncept som t.ex. Ehlas Garderob erbjuder där du som kund, familj eller kanske ett mindre kompisgäng, kan boka en komplett egentid utan andra personer i butiken på samma gång. Detta sker bara på vissa speciella tider så du måste kontakta dem i förväg för att kunna genomföra ett ”ensam i butiken” event.

Vad kan du själv göra?

Allmänt - Följ naturligtvis Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att hålla avstånd, hosta eller nys inte på andra människor utan gör det i armvecket i så fall. Tvätta/sprita händerna noggrant och ofta.

Plasthandskar - Ute på överbyområdet använder många besökare (som vill känna sig extra trygga) plasthandskar vilket är ett bra och högst naturligt skydd att använda för en billig peng. Säljs bland annat på Biltema.

Munskydd - Även munskydd används, inte så vanligt i Sverige men naturligtvis inget att skämmas för och ger även det ytterligare ett skydd.

Använd sunt förnuft och visa hänsyn mot andra!


Med hjärtat och det sunda förnuftet

Det finns självklart mycket att tänka på i dessa tider kring Corona och naturligtvis skapar det både rädslor och farhågor hos oss. I Sverige verkar vi dock besitta ett stort eget individuellt förstånd för vad situationen kräver av oss. Ansvaret ligger hos oss alla. Var hjälpsam. Visa omtanke. Kanske just du kan hjälpa den där vännen, grannen eller släktingen. Här har ni nu kunnat ta del av majoriteten av de påtagliga förändringar och åtgärder som man har vidtagit på Överby. Arbetet går oförtröttligt vidare. Vi vandrar mot våren med ljusare tider i antågande. Solen skiner, våren är här och glöm inte...ta hand om varandra!

Visa hänsyn! 

Patrik Sandberg
patrik@overby.se

overby.se är en oberoende lokal portal som bevakar butiksnyheter, erbjudanden och händelser på Överby.